måndag, november 03, 2008

Hemmabyggd WiFi-antenn

Här är något jag inte bloggat om tidigare. I brist på saker att göra igår bestämde jag mig för att försöka bygga en egen WiFi-antenn. Mest på skoj förstås, jag är fortfarande amatör på området.

Jag började med att dissekera en rutten Dlink-antenn för undersöka hur den var konstruerad. Jag använde även anslutningen från den antennen. Sedan läste jag lite om WiFi-antenner på nätet, det finns hur mycket som helst att läsa för den som är intresserad.

Här är resultatet:


Till vänster syns min skapelse. Den är byggd av en kopparledning och ett plaströr från en trasig persienn efter den här designen.

Och ja, den fungerar faktiskt. Visserligen något sämre än linksys-antennen som ligger till höger, som iof är något större än de antenner som vanligtvis sitter på WiFi-kort och routrar, men ändå.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Var försiktig med mikrovågstekniken. Vad jag förstår så finns det vissa risker med att labba med antenner. Det kan uppstå koncentrationer av strålning kring antennen som inte är tänkt från början.

Simon sa...

Aha. Jag antog att det var så liten effekt på de här prylarna att det inte var någon risk, annat än att man kanske skadade hårdvaran. Men det är nog värt att tänka på!